Sokak ve Manzara Fotoğrafı Çekerken Dikkat Edilmesi Gerekenler

0
48

Sokak ve Manzara Fotoğrafı Çekerken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Fotoğraflarınızı nasıl oluşturacağınız konusunda birçok seçenek var diyebiliriz. İlla ki kurallar ile fotoğraf çekilecek diye bir şey asla yoktur olamazda. Sadece mevcut fotoğraf kurallarını uygular isek biraz daha derli toplu fotoğraflar elde edebiliriz.

Fotoğraflarınızın kompozisyonunu iyileştirmek için kullanabileceğiniz birkaç taktik bulunmaktadır. Bu yazıda bunlara değineceğiz. En basit olanlar taktikler ile başayıp sona doğru daha gelişmiş teknikleri ile yazıyı bitireceğim.

Öncelikle, ‘kompozisyon’ ile ne kastedildiğini tanımlamamız gerekir. Kompozisyon, bir sahnedeki çeşitli öğelerin çerçevede nasıl düzenlendiğiyle ilgilidir. Başta da  belirttiğim gibi, bunlar illa böyle yapılacak, böyle yapılmaz ise o fotoğraf berbattır gibi dayatmalar asla olamaz tabi.

Şimdi değineceğimiz fotoğraf kurallarının birçoğu binlerce yıldır sanatta kullanılıyor ve gerçekten daha cazip kompozisyonlara ulaşmaya yardım olan kurallar diyebiliriz.

Herkes tarafından en çok duyulan kompozisyon tekniğiyle başlayacağız: Fotoğrafta 1/3 Kuralı

Fotoğrafta 1/3 Kuralı ile ilgili videoya BURAYA TIKLAYARAK ulaşabilirsiniz.

1. 1/3 Kuralı

Fotoğrafta 1/3 kuralı dediğim gibi en yaygın olarak duyulan ve bilenen, özellikle manzara fotoğrafı çekerken çok sıklıkla kullanılan bir tekniktir. Manzara fotoğrafı çekim teknikleri arasında yeri her zaman 1. sıradadır. Uygulaması gayet basit bir teknik diyebiliriz.

Kadrajınızı aşağıda gösterildiğim gibi 9 eşit dikdörtgene bölüyoruz. Birçok DSLR üreticisi, bu ızgarayı canlı görüntüleme modunda görüntüleme imkanı sağlıyor. Makinelerinizde bu ayarı açarak kolayca uygulayabilirsiniz. Bu özelliği nasıl açacağınızı öğrenmek için fotoğraf makinenizin kullanım kılavuzlarına mutlaka göz gezdirin.

Bu kuralda önemli olan öne çıkartmak istediğimiz konuyu  çizgi boyunca veya çizgilerin kesiştiği yere yerleştirmektir. Ana konuyu ortada bırakmak bazı zamanlar iyidir, ancak çoğu zaman 1/3 kuralını kullanarak objeyi merkezden uzak tutmak, daha cazip bir kompozisyona ulaşmayı sağlayacaktır.

Aşağıdaki fotoğrafta, ufuk çizgisini kadrajın en alttaki üçte biri kısmına ve sağdaki en büyük ve en yakın ağaçlarla kabaca yerleştirildi. Daha büyük ağaçlar çerçevenin ortasına yerleştirilirseydi fotoğraf aynı etkiyi yaratmazdı.

2. ORTALANMIŞ KOMPOZISYON VE SIMETRI

1/3 kuralında ana konuyu fotoğrafın tam ortasına koymamamızdan bahsetmiştik. Ama yine bahsettiğimiz gibi bazı konularda bunun kötü bir etki değil tam tersi çok güzel bir etki yarattığını söylemiştik. Bazı mekanlar kadrajın tam ortasına nesnenin yerleştirilmesi gerçekten iyi sonuçlar verebiliyor. Aşağıdaki fotoğrafta olduğu gibi kadrajın tam ortasına yerleştirilen ana konu Simetrik merkezli bir kompozisyon için mükemmel olabiliyor.

Yansımalen sahneler, kompozisyonunuzda simetriyi kullanmak için mükemmel bir fırsattır. Aşağıdaki fotoğrafta, kadrajı oluşturmak için 1/3 Kuralı ve simetri karışımını kullanıldı. Ağaç, kadrajın sağ tarafında ortalamanın dışında konumlandırıldı, gölün mükemmel yansıması bir simetri olmasını sağladı.

3. ÖNCELİKLİ İLGI VE DERINLIK OLUŞTURMAK

Bir kadrajda ön plana çıkartmak istediğimiz şeyi belirtecek hamleler yapmak, fotoğraf derinliğini hissetmenin harika bir yoludur. Fotoğraflar doğası gereği 2 boyutludur. Kadrajımızda ön plana çıkartmak istediğimiz konuyu genel alandaki şeylerin önüne çıkartacak kadrajı ve çekim değerlerini kullanırsak fotoğrafa daha fazla 3 boyut hissi katabiliriz. Aşağıdaki şelale fotoğrafında, kayalıklar genel fotoğraftaki derinliğin önüne geçecek mükemmel bir ayrıntıdır. Özellikle geniş açı ile biraz daha yer seviyesinden çekim yaparak kayalıkların ön planda tutulmasını sağlayarak arkaya doğru büyük bir derinlik katılabilir.




4. KADRAJ İÇİNDE YENİ BİR KADRAJ

kadraj içinde kadraj çekimleri yapmak fotoğrafa ayrı bir derinlik katıyor. kadrajınızın içine aldığını konun kendi içinde başka bir sanal kadraj oluşturuyor olması ciddi anlamda çok farklı şeylerin ortaya çıkmasını sağlıyor.

Aşağıdaki fotoğrafta mekan için bir kadraj belirleniyor. mimari yapının arka kısmında bir kadraj alarak onun kendi kadrajını oluşturmasına olanak sağlıyor ve böylece kadraj içinde başka sanal bir kadraj daha oluşmuş oluyor. Buda fotoğrafa başka bir derinlik ve boyut katıyor. Bu tür mimari yerlerde mutlaka deneyin.

Tabiki bunu sadece mimari mekanlar olarak daraltmamak lazım. Bu tür şeylerin oluşabileceği her yeri değerlendirmek lazım. örneğin aşağıdaki fotoğraf. Sağ daki büyük ağaç ve soldaki nehir evi 1/3 kuralındaki altın noktalara yereştirildi. bakıldığında iyi bir kadraj. Ama asıl ayrıntı sağdan çıkan büyük dalı olan ağaç. Bu büyük ağacın o büyük dalı bizim kadrajımızın üst kısmından fotoğrafı sarıyor ve kendi içinde başka bir kadraj oluşturuyor.

5. ÖNCÜ ÇIZGILER

Öncü çizgiler görüntüleyiciyi imge boyunca yönlendirmeye ve önemli unsurlara dikkat çekmeye yardımcı olur. Yollardan, duvarlardan veya desenlerden gelen her şey önde gelen çizgiler olarak kullanılabilir. Aşağıdaki örneklere bir göz atın.

6. ÇAPRAZLIKLAR VE ÜÇGENLER

Genellikle üçgenlerin ve köşegenlerin bir fotoğrafa “dinamik gerginlik” kattığı söylenir. Gerçi ‘dinamik gerilim’ ile ne demek isteniyor? Açıkçası bunun ne anlam kattığı konusunda çok fikrim yok.  Yatay çizgiler ve dikey çizgiler birbirini kesince ortaya gerginlik çıkıyor demekki :)) çarpaz çizgilerin fotoğrafa başka bir boyut kattığı konusunda hem fikiriz diye düşünüyorum. Aşağıdaki örnekteki gibi.

Köprünün kendi simetrik çizgileri var. Köprü başlı başına zaten bir üçgen oluşturuyor.  kadrajın sağındaki yerden giden çizgilerin tümünün çapraz olduğunu ve hepsinin aynı noktada nasıl bir araya geldiğini ve üçgen oluşturduğuna dikkat edin. hepsinin farklı düzlemlerde oluşu ama aynı yerde birleşerek başka bir üçgen meydana getirmeleri fotoğrafa ayrı bir boyut katıyor. Bu tür çekimlerde o üçgenleri belirtecek kadrajlar almak çok önemli. Artık çekim yaparken çevredeki simetrileri sanal olarak çizim yaparak ele alın 🙂

7. DESENLER VE DOKU

 Fotoğraflarınıza desenler eklemek hoş bir kompozisyon oluşturmak için daima iyi bir yoldur. Daha az düzgün dokular da göze hoş geliyor olabilir.

Bu yerde ki bir desen olabileceği gibi gökyüzünde ki bulutların oluşturacağı bir desen veya doku da olabilir. Manazara çekimlerinde desen ve dokulara çok sık rastlarız. Çekim yaparken çekeceğiniz yere yakın desen veya doku varya mutlaka onu da kadraj içine almaya çalışın. Göreceksiniz ki başka bir tat katacak fotoğrafınıza.

8. KADRAJI DOLDUR

Bu konuya aslında portre çekim tekniklerinden oldukça fazla hakimiz diye düşünüyorum. Portre çekimlerinde kadrajı gereksiz ilgili dağıtacak şeylerden arındırmak adına ya alan derinliğini kullanıyoruz ( arkaplanı flu yapmak ), yada kadrajımızı tamamen modelimiz ile doldurup kafaların farklı yerlere gitmesini engellemiş oluyorduk.

Portre Çekim teknikleri ile ilgili daha fazla detaya ulaşmak için BURAYA TIKLA yabilirsiniz.

Portre çekimlerinin yanı sıra bazen sokak fotoğrafçılığında veya manzara fotoğraı çekerkende bunu uygulayabiliriz. Özellikle derinliği olan mimari çekimlerde bunu mutlaka deneyin.


9. DOĞAYI SADE ARKA PLAN OLARAK KULLAN

Evet arkaplanın fotoğraflarımızdaki öneminden bahsetmeye gerek yok sanırım. Bir fotoğrafın iyi olmasını sağlayan en önemli şeylerden biri de kullandığımız arkplan diyebiliriz. iyi bir arkaplan bazen inanılmaz hayat kurtarır.

Doğa ve sokak çekimlerinde gökyüzünü, yeşil alanları vb şeyleri kullanarak farklı ve gçz alıcı fotoğraflar elde edebiliriz. Sade bir arkaplan fotoğraftaki kompozisyonun daha az göz yormasını sağlayacaktır.

9. YERİNİ VE BAKIŞ AÇINI DEĞİŞTİR FARKLI OL

Arkadaşlarınla toplanmış ve geziyorsunuz. karşınıza harika bir konu çıktı. Herkes çoğunlukla aynı kadrajları oluşturur böyle durumlarda. Sen burada farkını göstermelisin. Onların çektiği kadrajın benzerini çekmenin bir anlamı yok. Farklılık yaratacaksın ki o zaman seni onlardan ayıran bir şey olsun. Aynısını çekecek isen bırak onlar çeksin sende paylaş.

Mesela nehir kenarına gittiniz. Uzun pozlama yapacaksınız. Çoğunluk doğal olarak nehir dışında suyun kendisine temas etmeyeceği yerlerden kadraj alıp çekim yapacak. Eee böyle olunca da herkesin çektiği fotoğraf aşağı yukarı aynı açıdan olacak. Ama sen biraz ıslanmayı göze alıp nehir içine girip farklı açıdan kadraj alınca diğerlerinden bambaşka bir fotoğraf elde etmiş olacaksın.

10. ÖZEL RENK KOMBINASYONLARI KULLAN

Manzara ve doğa fotoğrafçılığında renkler çok ama çok önemlidir. Doğanın yeşilinin gerçek yeşil tonunda olması gökyüzünün gerçek mavi gibi çıkması çok ama çok önemlidir ve fotoğrafa başka bir tat vermektedir.

Bu yüzden fotoğraf makinemizin renk ayarının iyi yapılmış olması gerekmektedir. Ha artık buna gerek te çok yok diyebiliriz. Artık zaten Raw/Nef ( ham fotoğraf ) çektiğimiz için zaten daha sonradan fotoğraf düzenleme programlarıyla renk düzenlemelerini çok iyi yapabiliyoruz. RAW/NEF çekmenin faydaları nelerdir diye merak eden arkadaşlar BURAYA TIKLA yın.

11. BAKIŞ AÇISI KURALINI UYGULAYIN

Evet buda portre çekimlerinde kullandığımız bir kural. Modelin bakış açısında bıraktığımız o boşluk fotoğrafa bakan kişiye bir merak uyandırır ve fotoğrafın daha etkili olmasını sağlıyor.

Bunu sokak ve manzara çekimlerinde de yapmak güzel oluyor.

11. KADRAJDAKİ NESNELERİ DENGELEYİN

Bir kadraj oluşturuyorsunuz. kadrajınızda benzer unsurları denkleştirmeye özen gösterin. bunu yaparken aynı seviyede olmalarını sağlayabilir veya aynı paralel de göstermeyi de deneyebilirsiniz. Bu nesnelerin paralel olarak veya çapraz olarak veya farklı açılarda boyut ve açı olarak dengelemek fotoğraflarına başka bir boyut katacaktır.